lördag 8 november 2014

Lakritskola med choklad (och turkisk peppar)

Det här receptet började som julgodis men eftersom det blev en så stor hit bakar jag de ofta och ger bort när nån fyller år eller bara behöver lite gott. Igår bakade jag till fars dag då det är min sambos favorit.


Ingredienser:
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk kakao
1 påse krossad turkisk peppar

300g mörk choklad (mörkhet efter smak men minst 50% kakao)
Flingsalt


Så här gjorde jag:

  1. Koka upp grädde, socker och sirap.
  2. Krossa turkisk peppar i en mortel (eller banka sönder i en dubbelpåse om du inte har en stor mortel), ju finare krossad de är ju kortare tid måste de röras i. En gång tänkte jag "äh, det smälter ju" och krossade bara lite och det resulterade att jag stod och rörde i ca 20 minuter innan de smälte, låt mig säga att jag var rätt rädd att de skulle bränna fast. 
  3. Blanda i turkisk peppar- smulorna och kakaon och rör med en visp till de är upplösta och allt är väl blandat.
  4. Koka kolan till ca 117-119 grader. Koktiden varierar väldigt men räkna med att de sista graderna tar mest tid. Totalt kan det ta mellan 30-60 minuter att koka.
  5. Häll kolan i en fyrkantig form (ca 20x20 cm) som är täckt med BAKPLÅTSPAPPER. Jag brukar vika kanterna på bakplåtspapperet och försöka få en finkant.
  6. Ställ kolan i kylen för att stelna. 
  7. Skär i önskad storlek när kolan stelnat och lägg på bakplåtspapper. Tänk på att kolorna ökar en del i storlek efter att de doppats i choklad.
  8. Ställ i kylen så att de svalnar igen innan de kan doppas i choklad. 
  9. Smält chokladen, doppa kolorna, lägg de på bakplåtspapper och häll på lite flingsalt.
  10. In i kylen för att svalna en sista gång. Jag brukar skära till kanterna då chokladen kan smälta ut lite men det är helt frivilligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar